دانشجویان مدال آور دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات آسیایی تسهیلات دریافت می کنند 1397/06/12


دکتر طهرانچی در گردهمایی معاونان فرهنگی دانشجویی:

دانشجویان مدال آور دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات آسیایی تسهیلات دریافت می کنند


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعداد زیادی از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی جاکارتا را دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل می‌دهند که برای حمایت از این مدال‌آوران و ورزشکاران، هدایا و تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز از گردهمایی سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، با اشاره به موضوع فرهنگ و دانشگاه، گفت: بسیار خوشحالم که در جمع کسانی حضور دارم که رسالت جدی بر دوش دارند. در موضوع فرهنگ و دانشگاه، براساس آیه 78 سوره مبارکه نحل، خداوند سه ابزار برای بشر قرار داده که شامل سمع، ابصار و افئده می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع لزوم تربیت در دانشگاه، اظهار داشت: تربیت دارای دو نوع تربیت علمی و اخلاقی است. تربیت علمی شامل فراگیری و سمع، پژوهش، مشاهده، عقل و نظریه‌پردازی است. تربیت اخلاقی نیز شکر نعمت دانش را به جای آوردن است.

وی ادامه داد: جایی که آموزش تقلیدی است، فقط سمع و یادگیری اتفاق می‌افتد. انسان نیازمند تربیت علمی و اخلاقی است و در دانشگاه باید خردورزی، فراگیری، پژوهش خلاقانه و تولید علم وجود داشته باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه‌ها براساس فرهنگ دسته‌بندی می‌شوند، گفت: کتاب‌های درسی در همه دانشگاه‌ها یکسان است و آنچه باعث تمایز و تفاوت دانشگاه‌ها می‌شود، فرهنگ و تربیت و اخلاق است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پایه ریزی دانشگاه در ایران کج بنا شده، تصریح کرد: مبنای شکل‌گیری دانشگاه در ایران، تقلید علمی است و ایجاد دانشگاه براساس احساس عقب‌ماندگی اتفاق افتاد، همانطور که دکتر علی شیخ‌الاسلام در کتاب «رنسانس ایران؛ دانشگاه ملی ایران و شاه» می‌گوید "ورود دانشگاه به ایران مساوی با مدرک‌گرایی شد" و به موضوع کج نهاده شدن دانشگاه در ایران هم اشاره کرده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیر تحول دانشگاه در غرب، خاطرنشان کرد: دانشگاه نخبه‌گرا، دانشگاه اجتماعی (شهروندی) و دانشگاه جدید (شهروندی فناورانه) سه دوره سیر تحول دانشگاه در غرب است که در هر سه دانشگاه کلاسیک، اجتماعی و مدرن جنبش‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در بستر و با محوریت دانشگاه فعالیت داشته‌اند.

وی افزود: در قرن بیستم تبیین ارزش‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها شکل گرفت. اصول تشکیل شوراهای صنفی در دانشگاه، تمرین شهروندی و حضور در شوراهای شهر بود که اثرات بازتابی اجتماعی به دنبال داشت.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته تبدیل به دانشگاه‌های گسترده شده‌اند، گفت: متأسفانه هنوز برخی از دانشگاه‌های کشور، دانشگاه نخبه‌گرا هستند و هنوز تبدیل به دانشگاه گسترده نشده‌اند، چرا که الزامات این دو دانشگاه متفاوت بوده است. در دانشگاه نخبه‌گرا علوم انسانی مقدم بر علوم پایه است، در صورتی که در دانشگاه گسترده، علوم پایه بر علوم انسانی ارجحیت دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های عصر جدید از قرن بیست و یکم وارد مرحله جدیدی از تمدن شده‌اند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری از این مرحله به عنوان «جهان شبکه‌ای» نام می‌برند که اگر در این جهان به هویت خودمان توجه نداشته باشیم، جهان شبکه‌ای ما را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

وی تربیت نیروی انسانی، افزایش برون‌دادهای علمی و دانش مستند، حل مسأله و تعالی فرهنگ فردی و اجتماعی را چهار کارکرد دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه فقط برای تربیت فرد نیست، بلکه باید تعالی جامعه هم در آن مورد توجه قرار گیرد و نباید اینگونه باشد که فقط تعالی فردی یا مدرک‌گرایی در دانشگاه اتفاق بیافتد، بلکه دانشگاه منشأ پیشرفت است و باید مدل پیشرفت از آن خارج شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: عمیق‌ترین نگاه به دانشگاه را امام خمینی (ره) داشتند که آن را مبدأ همه تحولات دانستند و از دانشگاه به عنوان کارخانه انسان‌سازی یاد کردند که نگاه متعالی‌تری نسبت به نگاه غرب است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه هدف دانشگاه در غرب فقط کسب دانش تخصصی نیست، تاکید کرد: ارتقای مطلوب آگاهی اجتماعی، کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه و تأثیرگذاری بر فرهنگ اجتماعی از مواردی است که در دانشگاه‌های غربی مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌توان گفت نگاه غرب به دانشگاه کاملاً فرهنگی بوده که در آن هم دانش تخصصی و هم اعتلای فرهنگی و مهارت‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه صرفاً کلاس نبوده و یک محیط تربیتی است، تصریح کرد: اگر نگاهی فارغ از کلاس‌محوری در دانشگاه حاکم باشد، می‌توانیم جایگاه خود را بشناسیم، در غیر این صورت همانطور که در سال 1346 دانشگاه از «تعلیم و تربیت عالی» به «آموزش عالی» تغییر نام داد و عنوان «تربیت» از آن حذف شد، تنها یک دانشگاه آموزش‌محور خواهیم بود. چنین دانشگاهی نه در شرق و نه در غرب وجود ندارد.

وی با اشاره به دوره‌های مختلف تربیت از کودکی تا جوانی، اظهار داشت: تربیت در سه دوره هفت‌ ساله شکل می‌گیرد. هفت سال اول به تربیت خانواده‌محور بستگی دارد، هفت سال دوم مربوط به تأدیب و آموزش است و هفت سال سوم که دوره تربیت اجتماعی است، مربوط به تربیت و رشد جوان می‌شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به تفاوت‌های محیط مدرسه با دانشگاه، خاطرنشان کرد: مدرسه محیطی بسته، مدیرمحور و آموزشی است، ولی دانشگاه محیطی باز، دانشجومحور، اجتماعی و علمی است که تربیت در هر دوی آنها نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دشمن مبنای خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، ایجاد ناامیدی در بین جوانان قرار داده است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از یک میلیون و 300 هزار دانشجو دارد. سوال این است که ما برای امیدآفرینی در بین این دانشجویان و سایر جوانان کشور چه کرده‌ایم؟ باید جوانان را با توانایی و ظرفیت‌های داخلی آشنا کنیم. تربیت معنوی می‌تواند در مقابل هجمه جهان شبکه‌ای مقابله کند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دانشگاه را یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور می‌دانند، تأکید کرد: قوه عاقله باید تربیت فرهنگی، معنوی و اخلاقی یابد و دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه ایرانی اسلامی تبدیل شوند تا بتوانند در مقابل حربه دشمنان ایستادگی کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: نشریه نیچر در مقاله‌ای که سال 2005 منتشر کرد، موضوع مرجعیت علمی در ایران را مطرح کرد که این مرجعیت در حالی بازتولید است و تحریم یا اغتشاش را تنها راه مقابله با این جریان عنوان کرد. فرهنگ مبتنی بر مردم‌سالاری دینی و توجه به اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی از راهکارهای مقابله با هجمه دشمنان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الگوی تربیت فرهنگی، اخلاقی و معنوی، گفت: این نوع تربیت دارای سه مرحله چیستی، مبانی و چگونگی است که اگر ما به مراحل چیستی و مبانی به درستی نپرداخته باشیم، در مرحله چگونگی که مربوط به سیاست‌گذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها، قالب‌ها، ابزارها، فناوری‌ها، مدیریت و قوانین است، نمی توانیم پاسخ دهیم.

وی با اشاره به اهمیت ورزش در دانشگاه، یادآور شد: بخشی از موضوع فرهنگ مربوط به ورزش می‌شود و معاونان فرهنگی و دانشجویی مسئول یک شبکه ورزش در دانشگاه هستند که می‌توانند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند، همانطور که اکنون افتخار می‌کنیم تعداد زیادی از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی جاکارتا را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌دهند که ما برای حمایت از این مدال‌آوران و ورزشکاران، هدایا و تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم که دکتر کلانتری جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در همه شهرها امکانات ورزشی خوبی دارد که می‌تواند در اختیار جوانان قرار دهد و ما نباید از این موضوع غافل باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معاونان فرهنگی و دانشجویی وکیل مدافعان حقوق دانشجویان در دانشگاه هستند، گفت: معاونان فرهنگی و دانشجویی باید پیش از آنکه دانشجویان مشکلی را گزارش کنند، متوجه آن مشکل شده و آن را رفع کنند، چرا که وکیل مدافع دانشجویان هستند و باید نسبت به مشکلات حساس بوده و به رفع آنها ورود کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع فضای مجازی و فعالیت رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از مباحث خاص در حوزه فرهنگی، موضوع رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که نباید به عنوان مسئله زائد به آن نگاه شود، چرا که ما تنها نهاد علمی و آموزشی دارای روزنامه و دو خبرگزاری هستیم که اینها فرصت مغتنمی است و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی نباید خود را با این رسانه‌ها بیگانه ببینند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما به مزیت‌های خود افتخار می‌کنیم که یکی از این مزیت‌ها رسانه‌های ماست که دانشگاه‌های دیگر این ظرفیت را ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در جهان شبکه‌ای فعال هستند و ما هم باید فعال باشیم و همانطور که کلاس‌های حقیقی برگزار می‌کنیم، کلاس مجازی پشتیبانی نیز داشته باشیم. ما برای فضای آموزشی در محیط دیجیتال، برنامه‌هایی جدی داریم که به زودی به ثمر خواهد نشست.

در پایان این گردهمایی، معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نظرات، پرسش‌ها و دغدغه‌های خود را با سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند.